Fitdoorgezondeten's Blog

Just another WordPress.com site

Meer kaliumrijke voeding eten voor een gezond hart

  • Kalium is een belangrijke elektrolyt die samen met natrium de vochthuishouding reguleert
  • Een gebrek aan kalium leidt tot vermoeidheid, spierzwakte en spierkrampen, verhoogde bloeddruk, osteoporose, nierstenen, hart- en vaatziekten en verlamming van de darmen (opgeblazen gevoel, constipatie, buikpijn)
  • Een ernstig kaliumtekort kan leiden tot spierverlamming en hartritmestoornissen die fataal kunnen zijn.
  • Voor elke 1,64 gram kalium die je dagelijks meer inneemt via de voeding verlaagt je risico op een beroerte met 21%. Ook de kans dat je andere hart- en vaatziekten krijgt, wordt er door verminderd. (1)
  • Factoren die kalium in het bloed verlagen: overmatig alcoholgebruik of alcoholisme, cafeïne, overmatig overgeven en diarree, anorexia nervosa en boulimie, magnesiumtekort, intensieve sportbeoefening, congestief hartfalen en een hoge inname van zouthout (Glycyrrhiza glabra)
  • Medicijnen die de uitscheiding van kalium verhogen: diuretica, laxeermiddelen, corticosteroïden, adrenaline, hoge doses antibiotica, bronchodilators (astma)
  • Voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium: bananen, avocado’s, pruimen, rozijnen, abrikozen, vijgen, sinaasappels, aardappels, tomaten, artisjok, spinazie, pompoen, peulvruchten, noten, zaden en pitten
  • Een orthotarisch voedingspatroon volgens de Voedingsdriehoek Faché met aan de basis groenten, fruit, noten, zaden, pitten, kiemen en peulvruchten voorziet in een optimale kaliuminname.
  • De dagelijks aanbevolen hoeveelheid kalium voor volwassen is 4700 mg. Dat moet je minstens binnenkrijgen als je alle bovenvermelde ziektebeelden wil voorkomen. Als je weet dat in een gemiddelde banaan 400 mg zit, in een tomaat 300, in een aardappel 900 en in 100 gram peulvruchten 350, dan begrijp je hoe belangrijk het is om elke dag veel groenten en fruit te eten.
  • Het koken of bewerken van voedingsmiddelen verlaagt het kaliumgehalte aanzienlijk
  • Kalium en natrium zijn antagonisten, dus beperk tegelijkertijd ook je zoutconsumptie. Let op voor verborgen zout: kant-en-klare producten, conserven, meeneemschotels, pizza, chips, brood, soepen, sauzen en snacks.Bron: Faché Instituut
About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 29 andere volgers

%d bloggers like this: